Kærlighedshormonet Oxytocin

Oxytocin kaldes blandet andet for kærlighedshormon, kælehormon, krammehormon, tilknytningshormon, venskabshormon – Ja kært barn har mange navne. Men hvad er oxytocin egentlig?

Hvad er oxytocin?

Oxytocin er et hormon som findes naturligt i kroppen, og som kan udskilles i kroppen på flere måder, dog er berøring det, som stimulerer frigørelsen af oxytocin mest.

Ved berøring dannes oxytocin i hjernen i hypothalamus, som er det center der også regulerer stress og antistress. Herefter frigøres hormonet til blodbanerne, hvor oxytocin påvirker vores centrale nervesystem, så vi spænder af og får ro.

Det vil sige, at vi stresser af. Føler ro, velvære og varme. Hvilket man mener, også har betydning, når to mennesker knytter tætte bånd til hinanden.

Derudover peger flere studier på, at oxytocin udløses ved lange kram, og ved forlænget øjenkontakt. Oxytocin udskilles også særligt ved kys og sex, og man mener at oxytocin er med til at forstærke forelskelse, så mænd f.eks. finder deres kærester meget mere tiltrækkende, end andre kvinder.

Undersøgelser har også vist, at oxytocin også udskilles når du griner – også selvom der ikke er noget at grine af, angst og bekymringer dæmpes, blodtrykket taler, kolesteroltallet bliver sundere, blodets indhold af stresshormonet kortisol halveres, pulsen daler, immunforsvaret styrkes, fordøjelsen fremmes, smertetærsklen øges, og du føler dig elsket og ønsket.

Hvem har hormonet i kroppen?

Hormon er involveret i kærligheden mellem mennesker, det kan være mellem to voksne, men også to børn, eller mellem voksen og barn.

Hormonet findes i større mængder hos kvinder, end hos mænd, i hvert fald lige efter en fødsel, hvor hormonet peaker allermest.

Oxytocin er afgørende for at lave veer, og er vigtigt for tilknytningen og kærligheden til det nye familiemedlem. På denne måde bliver man som mor, boostet hormonelt til at modtage sit barn. Desuden er oxytocin essentielt for amningen, der er ansvarlig for nedløbsrefleksen. 

Du kan selv stimulere frigørelsen af oxytocin:

Sæt tid af til dig selv, hvor du med blide og rolige berøringer smører kroppen ind i olie eller creme. Prøv evt med lidt massage, og giv dig TID til dig selv. 

Lav noget du nyder, som f.eks. at tegne, strikke eller læse i en god bog.

Snak med en af dine fortrolige, enten over en kop kaffe eller via telefonen. Jo større tillid du viser en person, jo mere oxytocin til jer begge.

Derudover frigøres oxytocin også, når du har sex med dig selv.

Det behøver ikke at blive for omstændigt for dig, tag evt. en ting ad gangen, og hav tillid til at kroppen arbejder for dig. 

Rigtig god fornøjelse 🙂

Læs også

Sund banankage uden gluten

Verdens lækreste og nemmeste banankage, som ovenikøbet er fri for gluten og raffineret sukker. what’s not to like?